ORGANIZATION
Outfit7 |
|
INDUSTRY
Software ontwikkeling |
|
ABOUT
Outfit7 is een softwareontwikkelaar in Europa. Outfit7 ontwikkelt entertainment-apps, waaronder Talking Tom, een internationale record brekende sensatie met 300 miljoen downloads binnen 19 maanden na de release. |
|
DOWNLOAD PDF
|
Samo en Iza Login richtten samen de softwareontwikkelaar Outfit7 op in 2010 met als missie “Plezier en entertainment voor iedereen.” Als onderdeel van deze missie hebben Samo en Iza ook bewust een bedrijfscultuur gecreëerd van plezier, respect en samenwerking. In juni 2010 lanceerde Outfit7 Talking Tom, een smartphone-app met een interactieve geanimeerde kat die alles herhaalt wat een gebruiker zegt. Talking Tom was meteen een hit en boekte binnen 19 maanden een recordaantal van 300 miljoen downloads.
“Mensen zijn effectiever, mensen zijn meer verantwoordelijk. Wat we via Arbinger hebben geleerd, is goed voor de medewerkers evenals voor het bedrijf.”
IZA LOGIN
Medeoprichter & Adjunct directeur | Outfit7
Begin 2013, met het succes van Talking Tom en de rest van de “Talking Friends” -franchise, was Outfit7 gegroeid van zijn oorspronkelijke 8 werknemers tot 45 werknemers verspreid over kantoren in Cyprus, Engeland, Slovenië en de Verenigde Staten. Door de snelle groei ontstonden problemen met de bedrijfscultuur. Samo en Iza maakten zich zorgen over hun capaciteiten om de cultuur te behouden gezien de extra groei die ze verwachtten. Ze wisten intuïtief hoe de cultuur moest worden, maar ze konden het niet op een manier formuleren die hen in staat zou stellen het op te schalen naarmate het bedrijf groeide.
Terwijl ze worstelden met dit probleem, kwamen Samo en Iza Arbinger’s boek ‘De Box’ tegen. Het boek gaf vertrouwen dat Arbinger een kader kon bieden voor het bevorderen van de cultuur die ze probeerden neer te zetten.
De eerste stap van Outfit7 was om een Arbinger-facilitator uit te nodigen voor een tweedaagse workshop met hun managementteam. In die sessie waren veel leden van het team sceptisch over de noodzaak om anders te werken. Tijdens de sessie deden ze echter belangrijke ontdekkingen over hoe ze in feite met een interne mindset te werk gingen en hoe dat bijdroeg aan de knelpunten die ontstonden met de bedrijfscultuur. Belangrijker was dat tijdens de workshop een aantal teamleden een aantal van de meningsverschillen oplosten die tussen hen waren opgedoken. Dit legde de basis voor een betere samenwerking in de toekomst.
Het team was enthousiast over de resultaten van de eerste workshop en wilde ervoor zorgen dat ze de externe minste succesvol konden integreren in hun dagelijkse werk. Ze wilden deze manier van werken ook binnen het bedrijf verspreiden. Een Arbinger-facilitator keerde twee maanden na de eerste workshop terug om het team door een reeks implementatie trainingen van een halve dag te leiden. In die sessies leerden de teamleden hoe ze kaders moesten gebruiken waarbinnen ze hun werk konden plannen, uitvoeren en evalueren op een manier die ervoor zou zorgen dat ze voortdurend met een externe mindset zouden werken.
Daarnaast leidde Arbinger vervolgens vijf leden van het managementteam op tot interne facilitators. Arbinger trainde deze interne facilitators om hun collega’s van het managementteam te ondersteunen bij hun voortdurende inspanning om met een externe mindset te werken en om de rest van de medewerkers van het bedrijf te trainen en te ondersteunen om beter samen te werken en meer eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Elk van de huidige 200 medewerkers van Outfit7 heeft ondertussen deelgenomen aan de kernworkshop en een implementatietraining van Arbinger. De interne facilitators van Outfit7 hebben meer dan 90% van deze werknemers opgeleid.
Het management van Outfit7 geeft aan dat ze nu objectiever naar elkaar luisteren en daardoor meer open staan voor het opnieuw evalueren van hoe zij naar anderen en naar situaties kijken. Dit stelt hen in staat om problemen anders te bekijken, verschillen met elkaar op te lossen en zich op resultaten te concentreren.
Volgens Iza hadden Outfit7-medewerkers, voorafgaand aan de introductie van Arbinger, de neiging om zich uitsluitend op hun eigen taken te richten en niet na te denken over hoe hun werk anderen beïnvloedde. Nu het werken met een externe mindset binnen het bedrijf de norm is, zoeken medewerkers regelmatig naar mogelijkheden om hun collega’s te helpen.
Rok Zorko, adjunct-directeur productontwikkeling van Outfit7, is hiervan een goed voorbeeld. Volgens Rok zou hij meestal dat wat hij beschouwde als “vage verzoeken afkomstig van vage afdelingen” wegwuiven, en zou hij aannemen dat wat hij ook aan het doen was belangrijker was dan wat anderen van hem vroegen. Nu, zegt Rok, “Ik zie het niet meer zo. Ik zie nu dat deze mensen duidelijk iets willen realiseren, iets waardevols voor het bedrijf. Misschien is het niet zo belangrijk als ik denk dat mijn werk is, maar het is natuurlijk belangrijk voor hen, dus ik doe vandaag een extra stap, ik doe het. De tijd die ik eerder gebruikte om me er druk over te maken, is meestal de tijd die nodig is om het voor elkaar te krijgen.”
De medewerkers van Outfit7 ontdekken ook dat wanneer zij hun collega’s helpen, hun collega’s ook geneigd zijn hen eerder te helpen in ruil daarvoor. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf een cultuur ontwikkeld waarin mensen zonder schroom om hulp vragen. Volgens Iza: “Mensen zijn effectiever, mensen nemen meer verantwoordelijkheid. Wat we met Arbinger hebben geleerd, is goed voor de mensen en voor het bedrijf.” Dit werd herhaald door Igor Lautar, adjunct-directeur van de technologie afdeling, die opmerkt dat het bedrijf efficiënter resultaten boekt en als gevolg daarvan meer bereikt.
Door deze efficiëntere en versnelde samenwerking heeft Outfit7 zijn cultuur kunnen versterken, terwijl zijn personeelsbestand meer dan verdubbeld is sinds Arbinger met het bedrijf begon te werken. De bedrijfsresultaten waren ook spectaculair. In oktober 2015, 2,5 jaar nadat Outfit7 de aanpak van Arbinger begon toe te passen, had Outfit7 met Talking Friends meer dan 3 miljard app-downloads gegenereerd, kwamen er elke maand meer dan 250 miljoen actieve gebruikers bij en kregen ze meer dan 3,5 miljard views van hun video’s op Youtube. Outfit7 is van mening dat deze verandering in de manier waarop ze werken blijvend is. Zoals Rok zegt over de aanpak van Arbinger: “Zodra je deze kennis hebt, kun je het niet meer niet toepassen.”